جوش شیرین (بی کربنات سدیم )

نظر شما راجع به وبلاگ چیست ؟

آمار مطالب

کل مطالب : 116
کل نظرات : 0

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 28

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 9
باردید دیروز : 14
بازدید هفته : 9
بازدید ماه : 324
بازدید سال : 1375
بازدید کلی : 83931

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان   هم دلی THE HEART  و آدرس mobinr110.LXB.ir یا mobinr110.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته و در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






محاسبه ي شاخص توده ي بدني
وزن به کيلوگرم
قد به سانتي متر
شاخص توده ي بدني

بازه ي وزني مناسب شما




در اين وب
در كل اينترنت
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : رضا حسن پور
تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394
نظرات

جوش شیرین در آشپزخانه

به جای بکینگ پودر برای 500 گرم آرد 5 گرم جوش شیرین اضافه کرده و قبل از پختن خمیر 5 تا 6 قاشق غذاخوری سرکه به خمیر اضافه کنید .

برای حفظ رنگ و ویتامین ها در سبزیجات پخته مانند اسفناج، انواع کلم ها، هویج و..اگرهنگام پخت 1 قاشق چایخوری جوش شیرین به آب اضافه کنیم باعث می‌شود سبزیجات زودتر پخته شوند و مقدارزیاد ویتامین ها در اثر زمان پخت طولانی از بین نروند ، رنگ آن‌ها کدر نمی‌شود و بوی تند کلم کاهش می یابد و در سبزی هایی مانند هویج هم پوستش راحت گرفته می‌شود . نکته: برای پخت کلم قرمز از سرکه استفاده شود.

هنگام درست کردن مربا با میوه هایی که ترش هستند مثل ریواس، الو، البالو و ... اگر مقدار کمی جوش شیرین اضافه کنیم از ترشی آن‌ها کاسته می شود ( برای هر 1 کیلو میوه یک سرچاقو جوش شیرین)

برای پف کردن بیشتر املت،‌ برای هر سه عدد تخم‌مرغ نصف قاشق چای‌خوری پودر جوش‌شیرین بریزید.

برای بهتر کردن طعم چای و قهوه  یک سر چاقو جوش شیرین در آب ریخته ، باعث سبکی آب و از سختی آن می کاهد و عِطر و بوی نوشیدنی چند برابر می شود و نیز برای رفع تلخی چای هنگام دم کردن اندکی جوش شیرین بریرزید .

برای از بین بردن بوی نامطبوع دستها پس از آشپزی و... دستهای خود را با آب و جوش شیرین شستشو دهید.

از مخلوط جوش شیرین و آب  برای شستن میوه ها و سبزیجات استفاده كنید. 

برای ضد عفونی کردن سبزیجات: در هر 1 لیتر آب 1قاشق چایخوری جوش شیرین اضافه کنید .

برای ترد كردن گوشت میتوانید اندكی جوش شیرین را روی گوشت پاشیده و گوشت  را برای چند ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس گوشت را كاملا آب بكشید.

 

نکته: جوش شیرین با تمام خواصی که دارد در مصارف خوراکی نباید به مدت طولانی و مقدار زیاد و نیز در هنگام بارداری مصرف شود .

برای تمیز كردن ماهی تابه های ته گرفته خمیری از جوش شیرین تهیه و روی ته گرفتگی ماهی تابه قرار دهید تا 7 ساعت بماند سپس ماهی تابه را بشوئید .

جوش شیرین درسلامت، بهداشت و زیبای :

حمام جوش شیرین و روغن:
برای داشتن حمامی لطیف و آرام ‌بخش ، احتیاج به چهار قاشق سوپ‌خوری جوش شیرین ، هشت اونس (225 میلی لیتر) عسل روان ، شانزده اونس (0.5 لیتر) شیر، شانزده قاشق سوپخوری نمک و چهار اونس (100میلی لیتر) روغن بچه دارید. در یک ظرف بزرگ جوش شیرین ، عسل ، شیر و نمک را مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید. مخلوط را در وان آب گرم بریزید و سپس روغن بچه را اضافه کنید برای هم زدن مخلوط در آب وان از دست‌هایتان کمک بگیرید و بعد قدم در این حمام تسکین ‌دهنده و آرامش بخش بگذارید.

حمام آرامش ‌بخش برای تسکین حساسیت‌های پوستی :
یك دوم فنجان جوش شیرین به آب وان اضافه كنید. جوش شیرین به پوست تازگی ، نرمی و آرامش می‌دهد بعد از حمام پوست را کرم نزنید.

مراقبت از پا:
با استفاده از جوش شیرین به پاهایتان درمانی بدهید که از آن لذت ببرد ، به این صورت که مقدار سه قاشق سوپ‌ خوری جوش شیرین را به یک ظرف بزرگ پر از آب گرم اضافه کنید و تا هر زمانی که دوست داشتید پاهایتان را در آن قرار دهید ؛ سپس به آرامی پاهایتان را ماساژ دهید. مطمئن باشید که پاهای خسته شما از شما بابت این کار تشکر خواهند کرد.

برای ریكس كردن و رفع بوی بد پا نیز میتوانید از جوش شیرین استفاده كنید. جوش شیرین را درون یك تشت آب داغ مخلوط كرده و پا ها را با آن بشویید.

برای رفع بو و رطوبت پا اندكی جوش شیرین درون كفش بپاشید.

برس‌ها و شانه‌ها را تمیزکنید :
برای تمیز کردن شانه و برس‌ها که بر اثر شانه زدن ، چربی موها برآن باقی مانده است ، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید ؛ به این ترتیب که ابتدا آب درون ماهی تابه ریخته بگذارید بجوش آید سپس یك فنجان جوش شیرین به آن اضافه كنید. سپس برس و شانه خود را بمدت 10 دقیقه درون ماهی تابه بجوشانید. سپس زیر آب داغ گرفته و آنها را آب بكشید. البته مراقب باشید كه آب جوش شانه و برس شما را ذوب نكند.

زدودن سلولهای مرده پوست (اسکراب) :
برای داشتن پوستی نرم ، صاف و بدون هیچگونه زبری در قسمت آرنج‌ها ، زانو‌ها و...، خمیری متشکل از سه بخش جوش شیرین و یک بخش آب تهیه کنید و سپس این خمیر را به آرامی روی پوست صورت و بدن‌تان به صورت دورانی بمالید تا سلول‌های مرده پوست به آرامی جدا شود ، سپس با آب گرم خمیر جوش شیرین را از روی پوست‌تان بشویید.

مراقبت از موها:
برای داشتن موهایی زیبا ، درخشنده ، نرم و حالت پذیر، می‌توانید مقدار یک چهارم قاشق چایخوری جوش شیرین را در کف دست ‌تان با شامپوی دلخواهتان ترکیب کنید و به موهایتان بزنید و طبق معمول موهایتان را شامپو کنید و سپس با آب،این ترکیب جوش شیرین و شامپو را بشویید. مطمئن باشید که این ترکیب کمک خواهد کرد موهایتان تمیزتر شود.

تمیز کننده دهان و دندان:

همیشه ممکن است مسواک و خمیردندان از چمدان و کوله پشتی شما جا بمانند. حتی گاهی شرایط طوری است که نمی توانید تا چند روز در سفر مسواک بزنید. خب در چنین شرایطی جوش شیرین نجاتتان می دهد! از محلول آب و جوش شیرین می توانید به عنوان یک تمیز کننده دهان ، دندان و لثه استفاده کنید . به این ترتیب که محلول جوش شیرین را با انگشت خود بر روی دندان و لثه خود ماساژ داده و دهان خود را با این محلول بشویید. این کار روش بسیار کارآمدی برای بهداشت دهان و دندان و جلوگیری از آلودگی ها، آفت های دهان و بیماری های لثه در سفرها است.

 دندان‌های سفیدتر:
برای اینکه دندان‌هایی سفید تر داشته باشید آنها را با جوش شیرین مسواک بزنید ، به این ترتیب که مسواک تر خود را درون جوش شیرین فرو برید و یا بر روی خمیر دندان اندکی جوش شیرین بپاشید ، سپس با آن دندانهایتان را مسواك بزیند و زمانی که کار مسواک زدن تمام شد به دقت با آب زیاد دهانتان را بشویید . جوش شیرین یك سفید كننده دندان طبیعی است.

برای شستشوی دندانهای مصنوعی مخلوط رقیقی از آب و جوش شیرین تهیه كرده و دندانهای مصنوعی را در مدت شب درون آن قرار دهید .

برای خوشبو كردن دهان میتوانید آدامس را مرطوب كرده و در جوش شیرین فرو برید و سپس آن را بجوید.

از جوش شیرین بعنوان یك دهان شوی خانگی و ارزان قیمت سود برید. برای سلامتی و شادابی دهان ، دو قاشق چای خوری جوش شیرین را با نصف لیوان آب مخلوط كرده و دهان خود را با آن غرغره كنید.

برای رفع بوی بد دهان پس از مصرف سیر، پیاز و یا فلفل میتوانید 10/1 قاشق چایخوری جوش شیرین و اندكی آب دهانتان را شستشو دهید . جوش شیرین بوی بد دهان را خنثی میكند.

مراقبت از ناخن :
برای نرم کردن پوست کنار ناخن‌ ها و تمیز کردن ناخن‌ها از جوش شیرین برای شستن‌ آنها به همراه لیف زدن استفاده کنید. این کار ظاهری زیبا به ناخن‌ها‌یتان می‌بخشد.

شستن دست و رفع بوی بد آن :

با مقداری جوش‌شیرین و آب برای از بین بردن بوهای شدید و نامطبوع از دست ،‌ توصیه می‌شود.

یک شامپوی سریع :
خیلی دیرتان شده وقت برای شامپو زدن موهایتان ندارید؟ یک بخش جوش شیرین،یک بخش پودر بچه، و سه قطر روغن گیاهی را با هم مخلوط کنید. مخلوط آماده شده را به ریشه موهایتان بزنید و سپس تمام موها را شانه کنید.این مخلوط چربی اضافی موها و سرتان را جذب خواهد کرد و به موهایتان طراوت و تمیزی می‌بخشد. حالا که با این روش‌ها آشنا شدید می‌توانید مقداری جوش شیرین بردارید و شروع به ساختن این محصولات زیبایی در منزلتان بکنید.

از جوش شیرین بعنوان یك كاندیشنر مو نیز میتوان سود برد. كافیست 2 قاشق سوپخوری جوش شیرین را با یك قاشق چایخوری شامپو مخلوط كنید و با آن سر خود را بشویید. جوش شیرین موها را روشنتر و درخشنده تر كرده و چربی آن را كاهش میدهد.

دئودورانت :

با استفاده از دستگاه اسپری به عنوان یک دئودورانت از جوش شیرین می توان استفاده کرد. 

جوش شیرین در درمان برخی بیماری ها :

آفت دهان:

در درمان آفت دهان نوزادان و بزرگها مقدار کمی جوش شیرین را با مقداری آب جوشیده ولرم مخلوط کرده و دهان را روزی چند بار با آن شسته شود.

برای كاهش تب و یا خنك كردن بدن نیز میتوانید از جوش شیرین استفاده كنید . كافیست در آب وان حمام 2 فنجان جوش شیرین مخلوط كنید.
جوش شیرین واكنشهای آلرژیك پوست مانند كهیر را التیام می بخشد . كافیست درون آب وان حمام 2 فنجان جوش شیرین اضافه كنید.

برای التیام جوش صورت نیز میتوان از جوش شیرین استفاده كرد. با مخلوط جوش شیرین و آب یك خمیر تهیه كنید و روی جوش بمالید و بگذارید 15-10 دقیقه بماند تا خشك شود. همچنین از این خمیر میتوان بعنوان یك ساینده ملایم صورت نیز استفاده كرد.
برای التیام تبخال و هر گونه زخم داخل دهان نیز میتوانید از جوش شیرین استفاده كنید.

برای التیام آفتاب سوختگی پوست به مدت نیم ساعت درون وان حمام كه در آب آن جوش شیرین مخلوط گردیده بروید .

برای التیام سوختگیهای خفیف پوست از جوش شیرین استفاده كنید. یك خمیر غلیظ از جوش شیرین و آب تهیه كرده روی محل سوختگی قرار دهید و بگذارید تا خشك شود.

برای رفع گرفتگی بینی واز بین رفتن بوی نامطبوع منزل ، یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین به دستگاه بخور، اضافه کنید.

برای درمان التهاب و عفونت مهبلی شدید جوش شیرین را در آب وان حمام مخلوط كرده و در آن قرار گیرید.

ضد التهاب نیش حشرات :

این یکی از بهترین معجزات جوش شیرین است . شما با مالیدن محلول جوش شیرین می توانید تا حد زیادی جلوی ناراحتی و التهاب ناشی از نیش حشرات را بگیرید . جوش شیرین خارش و سوزش گزش پشه ، زنبور و سایر حشرات را تسكین میدهد . با مخلوط آب و جوش شیرین یك خمیر غلیظ تهیه كنید و برای چند دقیقه  بروی محل گزیدگی قرار دهید .
فقط توجه داشته باشید که مالیدن یک لایه نازک کافی است چون مالیدن مقدار زیاد این محلول باعث می شود که پس از خشک شدن از روی زخم جدا شده و بیفتد در نتیجه تاثیر طولانی مدت خود را روی پوست حفظ نمی کند.

کم کردن اسید و ضد ترش کردن معده :

برای رفع سوزش و ترش کردگی معده نصف قاشق چای خوری جوش شیرین را درون نصف لیوان آب مخلوط كرده و بنوشید . جوش شیرین اسید معده را خنثی كرده و بعنوان یك آنتی اسید طبیعی عمل میكند.

برای كاهش نفخ شكم پس از مصرف لوبیا می توانید لوبیا را در مخلوط آب و جوش شیرین برای چند ساعت قرار دهید تا خیس بخورد.

کاربردهای دیگر جوش شیرین در خانه

خمیر حاصل از تركیب نمك ، جوش شیرین و آب یك شوینده عمومی خیلی موثر است.

جوش شیرین یك قارچ كش طبیعی ست.

برای این که گل‌های چیده شده به مدت بیشتری تازه بمانند،‌ یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین به آب گلدان اضافه کنید.

برای تمیز کردن شیشه شیر بچه ، آن را با آب داغ مخلوط کنید و شیشه را بشویید.

برای دفع سوسک و مورچه ، در زیر سینک و زیر پنجره و ورودی‌ها و ... در مسیر حرکت آنها مقداری جوش شیرین بریزید.

برای نظافت یخچال و لکه گیری اجاق گاز و کباب پز به کار می‌رود.

برای تمیز کردن سطل زباله به کار می‌رود .

برای رفع غذاهای سوخته و چسبیده به ظرف،‌ ظرف را به مدت 10 دقیقه درون محلول جوش شیرین قرار داده سپس آن را بشویید.

برای تمیز کردن دوش حمام ،‌ آن را درون محلول جوش‌شیرین و آب قرار دهید.

برای تمیز کردن دیوارحمام و آینه از اسپری جوش‌شیرین استفاده کرده سپس آن را بشویید.

برای تمیزی راحت تر و بهتر ظروف ،‌ درون ماشین ظرفشویی مقداری جوش‌شیرین اضافه کنید.

با پاشیدن جوش شیرین بروی مواد شعله ور می تـوان آتش را فرو نشاند.
به جای پودر بچه میتوان از جوش شیرین استفاده كرد چرا كه خاصیت رطوبت گیری آن بیشتر است.

برای باز کردن و رفع گرفتگی سینك آشپزخانه و یا هر لوله ای كافیست 4/1 فنجان جوش شیرین را با نمك تركیب كرده و درون آنها بریزید و سپس آب جوش روی آن خالی كنید.

همیشه درون ماشین لباسشویی خود 2/1 فنجان جوش شیرین اضافه كنید. جوش شیرین لباسها را خوشبو و نرم میسازد. جوش شیرین یك لكه بر، بو زدا و نرم كننده طبیعی لباسهاست.

جوش شیرین را درون یك كیسه كوچك مانند كیسه چای كیسه ای قرار داده و آن را درون كمد ، دراور و گنجه لباس قرار دهید تا به عنوان رطوبت گیر از لباسهای شما محافظت كند.

پیش از شستن سگ و یا گربه ی خانگی خود چند ساعت پیش از استحمام كردن روی سطح بدن آنها جوش شیرین بپاشید. این كار بوی نامطبوع و ككهای بدن آنها را از میان میبرد. البته هنگام استحمام، حیوانات خانگی خود را كاملا بشویید تا جوش شیرین روی بدن انها باقی نماند.

تمیز و براق کردن ظروف نقره ، استیل و کروم :

از سودا می توان برای جلا دادن و صیقلی كردن برخی فلزات مانند ظروف سیلور(نقره) ، استیل زنگ نزن و کروم نیز استفاده كرد . كافیست با یك پارچه نرم و مرطوب توسط جوش شیرین ظروف را پرداخت كنید.

یک ظرف را با آب جوش پر کرده ته ظرف را یک ورقه آلومینیوم قرار داده و یک قاشق جوش شیرین اضافه کرده و ظروف را داخل آن قرار داده .

بوگیر یخچال و فریزر :

برای گرفتن و حذف بوی داخل یخچال و یا فریزر جوش شیرین را درون یك ظرف سر باز ریخته و درون یخچال قرار دهید. جوش شیرین را هر 2 ماه یكبار تجدید كنید.

برای باز کردن راه آب:

نصف لیوان جوش شیرین ریخته و نصف لیوان هم سرکه روی آن بریزید و با یک دسمال خیس روی آن را بپوشانید بعد از 5 تا 10 دقیقه با آب جوش بشویید.

نابود كردن كك های فرش :

به نسبت مساوی نمك و جو ش شیرین را با هم تركیب كرده و روی فرش بپاشید و 24 ساعت بگذارید بماند. روز بعد فرش را با جارو برقی كاملا از جوش شیرین و نمك پاك كند. البته این كار را در روزهای بارانی و یا در مناطق مرطوب انجام ندهید.


مضرات
استفاده از جوش شیرین در آشپزی موجب بروز عوارض گوناگون برای مصرف کنندگان این گونه غذاها می شود. سود(باقیمانده از تجزیه جوش شیرین)در مقابل حرارت با ثبات است و در محصول باقی وغذا را قلیایی و نا مطلوب می کند . از طرفی به کار بردن جوش شیرین روی رنگ کباب اثر می گذارد و آن را کدر می کند، استفاده از جوش شیرین موجب سفت شدن کباب می شود و برای انسان مضر است. هم چنین باعث هضم نشدن غذا  و ایجاد اختلال در دستگاه گوارشی و جذب نشدن بعضی فلزات مفید می شود و زمینه را برای جذب فلزات سنگین و سرطان زا فراهم می کند و با ایجاد آلکالوز متابولیک زمینه ی سرطان زایی را فراهم می سازد .
کربنات سدیم با تأثیر بر اسید کلریدریک ترشح شده ، در معده موجب خنثی شدن اسید معده شده و منجر به اختلالات عمل هضم و انواع سوء هاضمه به دلیل تحریک معده برای ترشح هر چند بیشتر اسید می شود ، ضمن اینکه منجر به اختلال جذب مواد غذایی از جمله : قند ،اسید چرب ،اسید آمینه ،عناصر معدنی و ویتامین های محلول در آب نیز خواهد شد . از سوی دیگر این ماده اثر خورنده و نابود کننده بر پوشش دستگاه گوارش داشته و موجب انواع گاستریت و زخم دستگاه گوارش می شود .
کلسیم و فسفر این دو فلز ضروری در بخش ابتدایی روده جذب می شود این جذب در2-7 PH صورت میگیرد . مکانیسم از این قرار است که بخش اعظم کلسیم و فسفر مواد غذایی بوسیله ی شیره ی معده ایجاد کلرور و فسفات کلسیم می کند و این ترکیبات با افزایش PH به حالت نامحلول در می آیند و به همین علت جذب آن مختل می شود . اگر برای مدت طولانی جذب کلسیم و فسفر صورت نگیرد و کمبود ذخائر این دو عنصر ایجاد شود ، نتیجه آن نرمی و پوکی استخوان هاست که نشانه هایی همچون راشیتیسم آشکار می شود و احتمال افزایش فساد دندان ها می رود.
طبق آمار وزارت بهداشت و گزارش بهداشت سازمان ملل متحد ، کمبود آهن در سراسر ایران دیده می شود ،گوشت دارای آهن کافی برای جبران آن است .تنها وقتی که گوشت مصرف شود آهن موجود در کباب در دسترس بدن قرار می گیرد ولی جوش شیرین ، آهن موجود در گوشت را در روده غیر قابا استفاده می کنند . جذب آهن در معده و روده انجام می گیرد و بستگی به عواملی همچون :غلظت آهن،حالت اسیدی شیره معده و ویتامین B12 و ... دارد . آهن مواد غذایی بیشتر 3 ظرفیتی است و پس از احیا شدن به ماده ای موسوم  به آپوفرتین متصل و جذب می شود . افزایش PH دستگاه گوارش مانع از احیاء آهن 3 ظرفیتی و تشکیل آهن 2 ظرفیتی و به تبع آن آپوفرتین می شود و از این طریق جذب آهن را مختل می کند .کمبود آهن بدن هیپوسیدروز و کاهش تعداد هموگلوبین (کم خونی ) را در بر دارد.
جوش شیرین در حقیقت با نشستن روی آهن و کلسیم در خون ، به تدریج به حذف این دو عنصر حیاتی از بدن منجر شده و خونسازی و استقامت استوان ها را از بین می برد .همچنین از آنجا که این ماده خاصیت ضد اسیدی دارد، با ورود به معده ،اسید آنرا از بین برده و فرآیند هضم غذا را با مشکلات جدی روبه رو می کند .
دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره زیان های ناشی از کاربرد جوش شیرین در مواد غذایی هشدار داد .به گزارش سلامت نیوزبه نقل از شبکه خبر :روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران اعلام کرد:استفاده از جوش شیرین آثار زیانباری برای افراد دارد . سوء هاضمه ، زخم معده ، اختلال در جذب مواد آلی از جمله کلسیم ،فسفر و آهن ،کاهش فشار خون ،اختلال هوشیاری ،کم خونی ،تنگی نفس ،بیماری های کلیوی ،کولیک روده ،یبوست ، حالت تهوع و لرزش اعضای بدن از جمله آثار زیانبار غذاهای حاوی جوش شیرین است .

 

این مقاله‌ تنها به منظور اطلاع رسانی بوده و نباید جایگزینی برای توصیه‌های متخصصان پزشکی تلقی شود.

 

 


تعداد بازدید از این مطلب: 1674
موضوعات مرتبط: دانستنی ها , ,
|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








بهترين عبادت ، خدمت به خلق خداست ...


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود